soodan sivut

arkisto

227 kirjotelmaa.

avainsanat

Sähköllä toimivat koneet ja laitteet toimivat niin kauan, kun sininen taikasavu pysyy kuorten sisällä. Eräänä päivänä vihreästä Boschistani tämä sitten karkasi, ja sitten ei pyörittykään pariin vuoteen, kun kävi akkuporanomistajaa kiukuttamaan. Varaosia tämmöiseenkin sai silti hämmästyttävän hyvin näin seitsemän vuoden kevyen käytön jälkeen, ja uusi moottori istuikin pöydälläni semmosen puoli vuotta. Nyt surisee taas ihan entiseen malliin, eikä maksanut ihan uuden työkalun hintaa.

Mystinen savu ilmaantui poraa käyttäessä, eikä edes kokonaan estänyt käyttöä. Mikä merkityksellisintä, ongelma ilmaantui ihan ns. itsestään eikä edes kovassa käytössä - rupesin ruuvailemaan jotain kevyttä vain. Matalilla kierroksilla pyörittämisen suhteen ei ollut ongelmaa, mitä nyt samalla nousi hiljakseen paksu savu. Liipaisin pohjassa sitten sitä käryä tulikin aika hyvään tahtiin, eikä tuntunut lakkaavan eikä pyörimistä tapahtunut - ei toisaalta mikään syttynyt tuleenkaan. Ei muuta kuin härveli auki ja katsomaan lähempää, nähtävästi destruktiivisesti kun ei tuota moottoria ole tarkoitettu huollettavaksi. Moottori sentään on itsenäinen komponentti eikä esim. osa koko vehkeen runkoa, kuten monesti perinteisissä piuhavehkeissä.

Savu näytti nousevan porakoneen moottorista. Kiitos Bosch. Muut osat ilmeisesti ihan kunnossa. Suutuspäissäni päättelin vahingon olevan pysyvää sorttia ja vääntelin sähkömoottoria auki ensin varovasti, ja sitten ns. fuck it -menetelmällä erityisesti hammasrattaan osalta. Vähemmän hätäinen päättelijä olisi kuitenkin kaivanut jostain esiin puhdistusspraytä tai vastaavaa, sillä ihan mahdollisesti käryäminen voi johtua vain liasta moottorin harjoissa, vaikka voi siitä joku käämikin olla oikosulussa.

Ei tästä varsinaisesti viisastunut, kun paha on sanoa, että miten paljon töhnää moottorin harjojen kontakteissa on liikaa. Voisi tuota puhdistaa ja kokeilla pyörittää uudestaan. Käämien kärähdystä ei silmämääräisesti saanut konkluudattua, koska savupilven jättämää vaaleaa töhnää oli monilla pinnoilla. Vähän puhdistin ja väri oli kuitenkin lakankirkas eikä kärähtäneenruskea. Lopputulemana kirjoitin muistiin moottorin ja porakoneen kyljessä olevat symbolit, ja kävin googlaamaan seuraavana sadepäivänä.

"1 607 022 606" lukee moottorissa ensimmäisenä. Tällä sekä koneen ("PSR 14,4V Li") kyljestä löytyvällä tekstillä "3 603 J54 300" löytyikin ihan kunnon dataa, mm. virallinen varaosakauppa (sama englanniksi) ja lisäksi joku ebaymyyjä virallisen varaosakoodin "2 609 005 257" kautta; tuotekuvassa ihan mäsää moottoria vastaavat tekstit vempaimen kyljessä. Ebaymyyjä toimittaa postikulujen jälkeen kympin halvemmalla kuin Bosch, ja kun syytän hajoamisesta kuitenkin valmistajaa, niin klikkaan mieluummin shekelini satunnaiseen saksalaiseen kivijalkaoletettuun.

Pahvirasia saapuu perille ja jää pöydälle lojumaan. Kun oikeaa tarvetta tulee muutaman kuukauden kuluttua, niin puhallellaan pölyt pinnalta ja kolvataan korvike kiinni ja testataan akun kanssa ennen kannen ruuvaamista umpeen. Tippa voitelurasvaa vielä koneistoon. Surrur! Vähän rasitusta moottorille toisella kädellä eikä ainakaan savu nouse.

Kaikenlaisia kummallisia rasioita on muuten hyvä säästellä. Niihin saa talteen yhtä sun toista keskeneräisistä nikkaroinneista, ja kun purkki on omaperäinen, niin se erottuu työpöydän kronologisen vertikaalijärjestyksen raoista ongelmitta.

Eipä. Tavallaan kumminkin harmittaa, etten tajunnut kokeilla vaikka liottaa savumoottoria ensin putsausaineessa tai vaan pursottaa bräkleeniä siitä läpi. Nyt sitten toivotaan, että varaosamoottori kestää ainakin yhtä kauan kuin alkuperäinen ja/tai kunnes alkuperäisakuista aika jättää. Kustansi posteineen nelisenkymppiä, kun itse porakone joskus silloin kymmenisen vuotta sitten maksoi reilun satasen jostain Clasun hyvästä tarjouksesta. En voi suositella kovaan käyttöön, nimittäin tässä on vain yksi pyörimisnopeus. Aikaisekseen ja hintaisekseen kuitenkin ihan kelpo laite (ainakin savuamispisteeseen asti), mutta ehkä seuraavat vehkeeni ovat jotain muuta kuin tätä Boschin vihreää harrastajasarjaa ja opiskelijabudjetin sijaan töissäkäyvän aikuisen teknohessun hintaluokkaa. Niitä sitten, kun tarvetta oikeasti ilmenee, ehkä jonkun isomman projektin yhteydessä.

0 kommenttia

Oma kommenttisi

Mielipide tämän sivun asiasta? Kirjoita toki. Älä raapusta kuitenkaan ihan asiattomia juttuja.

Jos on yksityisempää asiaa, tarkkaa kysyttävää tai aihetta pidemmälle keskustelulle, käytä yhteydenottolomaketta kommentoinnin sijaan.

Hölmöt kommentit saatetaan moderoida pois jälkikäteen.

Nimimerkki:

Spammibottiesto: Mikä on kolmen ja kolmen erotus? (vastaus numeroina)