soodan sivut

arkisto

237 kirjotelmaa.

avainsanat

Blogin kirjoitusten takana on '88-syntynyt diplomi-insinööri, tietysti kiinnostunut kaikennäköisestä tekniikasta. Opiskelin Aalto-yliopistossa automaatio- ja systeemitekniikkaa eli mm. robotteja, säätöteoriaa ja niihin liittyvää softaa ja matematiikkaa; valmistuin syksyllä 2015, ja nykyään kehitän työkseni gpu-kerneliajuria mobiilivehkeille. Harrastelen myös vähän kaikkea matematiikkaan, ohjelmointiin, elektroniikkaan, robotteihin ja kaikken siltä väliltä liittyvään, mistä nyt milloinkin innostuu, harhailen luonnossa, ja valokuvaan asioita. Kesäisin tulee myös pyöräiltyä jonkin verran. Esiinnyn internetissä nimimerkillä sooda, joka juontuu sanasta koodata.

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa. --Marjatta Pokelan lastenlaulu Ihme ja kumma.

Historian havinaa

Ohjelmoinnin aloitin suunnilleen koulukaverini Topi Erosen pc-piipparirääkkääjäsoftien (koulun kirjastonhoitajan harmiksi) ansiosta joskus 12-vuotiaana, peruskoulun kuudennella luokalla vuonna 2000 Quickbasicilla. Tuli väsäiltyä aluksi vaikka minkä näköisiä mölyohjelmia ja tekstiseikkailuja sekä myöhemmin ihmeellisempääkin grafiikkaa ja pian matalan tason bittitemppuja vielä silloin mitään mistään varsinaisesti ymmärtämättä. Jo tätä ennen pysyi kädessä ruuvimeisseli ja juotoskolvi, vaikkakaan ei tullut elektroniikkaa niinkään suunniteltua. Muutama ledi rinnakkaisporttijohdon päässä opettivat bitinnypläykseen ennen aikojaan.

Parin vuoden päästä koulun Visual Basic -ohjelmointikurssi innosti muutokseen kivikautisen mutta kätevän quickbasicin jälkeen. Keskusteluohjelmia, grafiikkaa, CD-asemien availua etänä yms. hienoa sekä satunnaista pientä testailua tuli harrastettua ja kisattua Topin kanssa, mihin VB oli ihan oiva ja noihin aikoihin ilmeisen suosittu samanhenkisten harrastajien keskuudessa.

Lukion alkuvaiheissa kyllästyin viimein Windows 98:n kaatuiluun ja uteliaisuus ajoi kokeilemaan Linuxia, distro tietty hankalimmasta päästä eli Gentoo. Kaikessa monimutkaisuudessaan soveltui opetteluun erityisen hyvin, koska ei tee mitään automaagisesti ellei niin käske, ja joutuu/pääsee säätämään kaiken itse. Linux-maailmaan Microsoftin basicit eivät tietenkään sovellu sekä ne alkoivat olla jo poissa muodista kokemuksen karttuessa, ja ohjelmointikielten valikoimaan tuli C, PHP, Python sun muut. Samalla alkoi kiinnostaa sulautetut järjestelmät.

Muuta uteliaisuuteen perustuvaa säätöä on tullut harrasteltua ihan polvenkorkuisesta naperosta saakka. Jo pienenä availin isän kanssa videonauhureita, puhelimia sun muuta roskiskatokselta usein löytynyttä elektroniikkaroinaa ja joskus jopa päädyin rakentamaan niistä jotain uutta; sähkön ja luonnontieteiden kanssa olenkin puuhastellut käytännössä koko ikäni intohimoisesti mutta vailla suurempaa päämäärää.

Nykyään

Sen lisäksi että töissä ohjelmoi C:llä ja harrasteissa sekalaisemmin, tulee edelleen tutkittua kaikkea jännää mitä eteen tulee. Teknistä kiinnostusta on konekielellä koodailusta lumihiutaleiden muodon syntymiseen -- pääpainona kuitenkin tietojenkäpistelyyn liittyvät asiat ja luonnontieteet. Elämähän, kuten maailmankaikkeus ja kaikki, on vaan jatkuvaa oppimista ja mitä enemmän oppii sitä vähemmän tajuaa tietävänsä mistään mitään.

Multitaskaan mielelläni muutamaa juttua päällekkäin, sillä harrasteprojekteja ei jaksa erityisen pitkään yhtä kerrallaan (ja saa odotella tilattuja osia Kiinasta, koska softa on parhaimmillaan itse tehdyn raudan ohessa) ja voi välillä siirtyä toiseen aiheeseen, jonka on antanut hautua päässä pidempään. Ohjelmointiprojekteja tulee naputeltua vähän vähemmän nykyään etenkin kun sitä tekee työkseen; ensimmäisiltä muutamilta opetteluvuosilta on varmaan enemmän koodia kuin muilta yhteensä. Pitäisi delegoida enemmän aikaa myös omiin softaprojekteihin.

6 kommenttia

Oma kommenttisi

Mielipide tämän sivun asiasta? Kirjoita toki. Älä raapusta kuitenkaan ihan asiattomia juttuja.

Jos on yksityisempää asiaa, tarkkaa kysyttävää tai aihetta pidemmälle keskustelulle, käytä yhteydenottolomaketta kommentoinnin sijaan.

Hölmöt kommentit saatetaan moderoida pois jälkikäteen.

Nimimerkki:

Spammibottiesto: Mikä on yhden ja yhden summa? (vastaus numeroina)