soodan sivut

arkisto

196 kirjotelmaa.

avainsanat

Jee, dx-joulu. Kolme pakettia kiinasta ja mukana pari pikkuservoa ja hieno leikkiauto joista yritän hahmotella jotakin viivanseuraajaroboon. Servot ovat kivoja ja auto on oikein kiva myös, harmi vaan että auto on oikeasti todella pieni. Eiköhän tuonne silti jotakin mahdu. Ellei, käyn jossain oikeassa lelukaupassa etsimässä vähäsen isompaa tai kasaan koko hökötyksen vaikka pahville tai piirilevylle, jos aika käy vähiin. Tarvitsin vaan dx:stä sitä sun tätä ja tilasin nyt tuon erään hot rodin sitten samalla kun näytti niin hienolta. Servoistakin voi kyhätä vaikka jatkuvasti pyörivät jos päätän käyttää niitä auton ajo- ja ohjausmekaniikan sijaan.

Muutamat akut lataukseen lähetintä varten, ja lähettimestä sitten latausjohto autoon. Sillä välin voisi tutkailla sisälmyksiä.

Kokeillaanpa servon muuttamista jatkuvasti pyöriväksi. Servon ohjaimen moottorille syöttävä teho riippuu siitä, miten kaukana halutusta kohdasta servon "käsi" on; kauempana niin sitä ohjataan täysillä oikeaan kohtaan, lähempänä niin moottori pyörii vähän hiljempaa ettei menisi ohitse. Servossa on potikka takaisinkytkentänä, ja ohjainpiiri saa nykyisen sijainnin vastusjaolla.

Kun potikka korvataan kahdella vastuksella, luulee ohjain tuon sijainnin olevan aina keskellä. Näin keskikohtaan käskiessä moottori ei pyöri lainkaan, vähän keskikohdasta oikealle moottori pyörii yhteen suuntaan, ja vähän keskeltä vasemmalle se pyörii toiseen suuntaan. Äärirajoihin käskettäessä pyörii sitten täysillä. Tämä siksi, että ohjain yrittää käskeä kättä koko ajan ohjattavaan suuntaan kun luulee sen olevan keskellä. Turvastopperi hammasrattaista on myös katkaistava, jotta pyöriminen olisi mahdollista ylipäätään.

Jepulis, ohjaamalla servoa vähän keskikohdasta vinoon se pyörii hitaasti ja paljon keskikohdasta se pyörii nopeammin. Keskikohta tosin on aika suhteellinen käsite; ohjainsysteemini ja servo eivät ole siitä täysin samaa mieltä. Voisi tutkia riippuuko vastusarvoista; potikka näytti olevan reilut kolme kilo-ohmia päästä päähän joten laitoin vastuksiksi 1,5kohm.

Akut latautuivat myös autosta ja ajelin lattialla vähän eestaas. Ei lie hyötyä tuon ohjausmekaniikasta eikä radiosta sellaisenaan mitenkään -- primitiivinen ohjaus muotoa vasen/oikea, taakse/eteen/turbonopeudella eteen on liian karkeaa tarkoituksiini. Alkuperäiset vempaimet siis sisältä pois ja tilaa omille kötöstyksille.

Ajomoottorin jätin, sillä siinä riittää tehoja ihan tarpeeksi. Näillä renkailla tuo sutii ihan mielettömästi. Pitää miettiä laitanko h-sillan pwm:llä vaiko servon ohjaimen truuttaamaan jännitettä tuolle moottorille. Ongelmina mm. ajan vähyys ja tilanpuute. Eturenkaisiin tarvitsee servon. Jollain taikatempulla sen saanee tuonne mahtumaan. Tuleekohan isohkosta noin kymmenen senttimetrin kääntösäteestä ongelma...

0 kommenttia

Oma kommenttisi

Mielipide tämän sivun asiasta? Kirjoita toki. Älä raapusta kuitenkaan ihan asiattomia juttuja.

Jos on yksityisempää asiaa, tarkkaa kysyttävää tai aihetta pidemmälle keskustelulle, käytä yhteydenottolomaketta kommentoinnin sijaan.

Hölmöt kommentit saatetaan moderoida pois jälkikäteen.

Nimimerkki:

Spammibottiesto: Mikä on nollan ja nollan tulo? (vastaus numeroina)