soodan sivut

arkisto

195 kirjotelmaa.

avainsanat

Auton sytytyspuola (ignition coil) on jännä laite. Nimensä se saa siitä, että sen avulla auton 12 voltista generoidaan korkeajännitepiikki sytytystulpalle, jossa välähtää sitten millimetrin tai parin pituinen kipinä, joka sytyttää bensa-ilma-seoksen. Pelkästään jollain paristolla tai "seinäsähköllä" ei kipinät onnistu. Puola ei ole ihan sellainen perinteinen muuntaja kuin joka toisessa kodin sähkölaitteessa. Sen rakenne on aika erilainen, tarvitaan jännä ohjauskytkentä.

Korkeajännitettä kun on, niin ÄLÄ kokeile kotona ellet ole jokseenkin kokenut ja varovainen elektroniikan harrastaja, tai saat näpeillesi ja sattuu enkä vastaa palovammoista, ei kiva. Ei tunnu yhtään hauskalta omissa eikä kaverinkaan näpeissä. Zappaa helposti sormille ja voi olla vaarallistakin.

Mikäs siinä, puola antaa korkeaa jännää kun ensiöön kytketty jännite katkeaa, suht tavallinen isohkoinduktanssinen käämi kun on. Kanttiaaltogeneraattori vaan kylkeen. Googlella löytyi kiva yleinen ja hyvä ne555:llä tehty kytkentä kun kattelin mikä sopisi puolalle parhaiten. Kasasin tuon leipälevylle kun ei jaksanut juotella. Tuo siis kytkee transistoria päälle ja pois aika monta kertaa sekunnissa. Taajuutta voi säätää, kannattaa virittää sopivaksi puolan kanssa, jotta saataisiin pitkät kipinät. Eri puolilla ja jännitteillä vähän vaihtelee. Luulin, että resonanssitaajuudella tulis parhaat, mutta ei sitte kumminkaan.

Taajuus on kivasti sillä alueella, että sen kuulee hyvin (muutamia kilohertsejä kipinäoptimaalisimmalla tasolla). Kipinä/valokaari huutaa korviasärkevästi. Tuossa 555-kytkennässä 2N3055 on vaan vähän hankala useammalla puolalla kun jännitepiikit poksuttavat hajalle kun en keksinyt laittaa diodia siihen suojailemaan. Toisaalta diodi kyllä tappaisi ulostulevankin hv-signaalin aika tehokkaasti, eli ei sitä kannata laittaa. Muutenkin aika huono trankku, häviötehoa n+1 %. Suurin piirtein maailman huonoin eikä kelpaa kunnolla edes lämpöpatteriksi kun tarvii ohjausvirtaakin hulluna.

Nappasin jostain vanhasta televisiosta jonkun toisen kun puolasta tuleva korkeajännitepiikki ohjauspuolelle hajotti kaksi 2n3055:ttä ja alkoi hajoamaan pää. Tuolla uudella muuten ulostulojännite on niin paljon kivempi kuin vanhalla joka ei oikeen jaksanut kytkeä, että pitääkin varoa ettei kipinä lyö jo puolan ulostulosta sen nollaruuviin... Kumma muuten, miten noi hauenleukajohdot kestävät pidempään (puoli minuuttia) muutaman ampeerin virtaa yhtään sulamatta. Tosiaan ohjaustrankusta riippuu aika paljon kipinän pituus ja laatu, sekä tietty puolasta.

Setti imaisee kolmisenkymmentä wattia. Kipinät ovat tällä 12 voltin ja vanhan puolan kokoonpanolla parhaimmillaan vajaa puolentoista sentin pituisia. Pian sainkin toisenkin puolan. Kahdella puolalla systeemi tulee kaksi kertaa hauskemmaksi. Toinen siihen rinnalle mutta toisin päin ja eri hv-ulostulot tuohon kipinäväliksi. Jännite on näin siis kaksinkertainen, ja niinollen myös kipinät.

Kiva vehje, pitää yrittää kehittää joku vehje katkomaan tuota musiikin tahdissa tai jotain ku puola toimii niin monilla eri taajuuksilla. Valokaareen sais sitten jonkun biisin, aika huonolaatuisena kylläkin kun taajuusvaste on vähän kapea. Otin videota (mpeg4-pakattu) (ellei näy, kokeile toista, divx3) jossa vaihtelen taajuutta noilla potikoilla. Kipinät vaihtuvat tosi kuumaksi valokaareksi tuossa vaiheessa kun piuhan eriste vahingossa syttyy.

81 kommenttia

Oma kommenttisi

Mielipide tämän sivun asiasta? Kirjoita toki. Älä raapusta kuitenkaan ihan asiattomia juttuja.

Jos on yksityisempää asiaa, tarkkaa kysyttävää tai aihetta pidemmälle keskustelulle, käytä yhteydenottolomaketta kommentoinnin sijaan.

Hölmöt kommentit saatetaan moderoida pois jälkikäteen.

Nimimerkki:

Spammibottiesto: Mikä on kahden ja kahden erotus? (vastaus numeroina)