Kaivoin arkistosta tälläisen huvin vuoksi. Piti kerran tehdä Processingilla eli oikeastaan Javalla jonkinlainen omakeksimä 3d-virtuaalimaailma eräälle vuorovaikutteisen tietokonegrafiikan kurssille. Muistikuvien mukaan Processing on tälläiseen mihinkään isompaan softaan ihan uskomatonta saastaa, mistä johtuva turhautuminen saattaa erottua koodirivien välistä. Ei varmaan edes toimi nykyversioilla kun muinoin oli 1.5.1, ja koodissa on paljon viime hetkillä keksittyjä juttuja eli toisin sanoen purkkaa.
Tuli muistaakseni hetki arvottua että millainen virtuaalimaailma nyt sitten tehtäis, ja tein Kula World -kloonin. Ihan kun oisin pelannut tuota joskus muinoin ja jäi mieleen että onpa siisti peli. En vaan saanut päähäni pelin nimeä tuolloin, niin tein sellasen kun tuli.
Peli (tämä oma, Kula Worldissa on jotain eroja) koostuu kuutioista, joita on ripoteltu tasaisin välein harvaksi ruudukoksi jotka on sitten täytetty pienimmällä virittäjäpuulla saman mittaisilla kuutioilla siten, että jokaisesta on reitti muihin. Tuo on se ainoa elegantti asia joka tästä pelistä jäi mieleen (koodi ei varmana ole, mutta tuo mappigenerointi-idea). Pelihahmona on awesomeface-pallo jolla vieritään ympäriinsä. Kuutioiden mille tahansa tahkolle voi vieriä ja painvoima muuttuu siten, että tahkolla pysyy. Pelissä piti kai (kirjoittamani loppuraportin mukaan) kerätä jotain kolikoita ja paeta mörköjä.
1 kommentti
- jsbasic 14.11.2015 00:10Vähän rankalta kuulostaa toi yliopisto... Miten lepposta olikaan Ohjelmointiputkan koodivinkit joskus 12 vuotta sitten... No, tuo robotin ohjaus on kovaa tiedettä, mutta jotenkin tossa paistaa ikävästi tommonen koulumaailman juttu, että asiat määrätään ylhäältä, ties minkä päällikön mukaan, jolla sattuu olemaan oma käsityksensä markkinatilanteesta... Esim. "Vuorovaikutteisen tietokonegrafiikan kurssi" kuulostaa ihan kuin haluttaisiin kouluttaa työvoimaa pelialalle.. QBasic-jutuissa oli oma anarkiansa.
Oma kommenttisi
Mielipide tämän sivun asiasta? Kirjoita toki. Älä raapusta kuitenkaan ihan asiattomia juttuja.
Jos on yksityisempää asiaa, tarkkaa kysyttävää tai aihetta pidemmälle keskustelulle, käytä yhteydenottolomaketta kommentoinnin sijaan.
Hölmöt kommentit saatetaan moderoida pois jälkikäteen.