Tuli postissa uusi pääratas, eli pääsin takaisin lentelemään. Tällä kertaa tuli koestettua pari otaniemen nurmikenttää ja todettua että mm. nurmelta on paljon vaikeampaa nousta lentoon kuin tasaiselta asfaltilta, nurmen kyntäminen lavoilla silpoo sotkevaa vihreää murua joka puolelle sekä jos kopteri on hassussa asennossa vähän kauempana vinossa putoamassa 60 asteen kulmassa, sitä ei harjoittelun tässä vaiheessa ainakaan suoristeta.
Viime lentelyn aiheuttamat moottoriliitinongelmat korjasin jo aiemmin. Nyt tuli siis postitse trex-storesta tilatut päärattaat tuon kärsineen tilalle.
Kivasti tuli lenneltyä melkein jopa kaikki kolme lentelyakkua tyhjäksi. Nurmikolta noustessa takaropeli silpoo väkisinkin vähän nurmikkoa muruksi joka tarttuu perän ympäristöön.
Laskeutumisteline on ne keltaiset pallot keppien päissä. Kepit yhdistyvät toisiinsa muovisella liittimellä, joka lienee jostain maailman halvimmasta muovista valmistettu ja lohkeaa poikki, kun tulee hätä ja laskeutuu vähän nopeammin alas. Onneksi sen sai "korjattua" loppulentelyn ajaksi nippusiteellä, joita sattui olemaan mukana. Varaosakin löytyy tälle, sekä tuon voisi korjata vaikka liimaamalla alumiinilevyyn tms. niin kestäisikin jotain.
Loppuvaiheessa tuli unohdettua että maltti on valttia. Yli metrin korkeudessa alkaa olla suhteellisen arveluttavaa lentää, sillä sieltä pudotessa on erityisen mahdollista että jotain hajoaa. Matalalla ei voi kallistaa kopteria paljoa, ja vielä jos metrin korkeudesta joutuu laskeutumaan täydellä vauhdilla alas, auttaa laskeutumisteline melkoisesti vaikka kopteri olisi missä kulmassa.
Jossain viiden metrin korkeudessa alkaa olla jo erityisen hankalaa hahmottaa tilannetta (vaikka siellä paikallaan leijuminen onkin huomattavasti helpompaa koska maasta kimpoavat ilmapyörteet ei vaikuta -- tätä kokeillakseni korkeammalle juuri nousinkin), varsinkin kun kopterin nokka osoittaa minne sattuu ja kallistusohjaus ei kallistakaan siihen suuntaan mihin tikkua vääntää (näin vain, jos kopterin nokka osoittaa suoraan poispäin omasta naamasta).
Kun kopteri on 60 asteen kulmaan kääntyneenä tasapainoaseman suhteen ja putoaa juoksuvauhtia maata päin 30 asteen kulmassa suhteessa maahan, ei tilannetta tällä harjoittelumäärällä pelasteta. Paniikkia ei ainakaan auttanut parin kaverin piknikki parinkymmenen metrin päässä, joten oli vähän pakko päästä maahan mahdollisimman vikkelään ettei vispilä silpoisi heitä (ihmiset, puut yms. hajoavat/hajottavat asiat ovat jostain syystä kuin magneetteja kopterille). Kaasuvipu refleksinomaisesti alas ja kräts. Pitkät nopeasti pyörivät lavat osuvat maahan ensimmäisenä, kun hätälaskeutuu tuollaisessa asennossa.Toinen lapa taittui aika liikaa ja kiinnitystelineen terävä reuna aiheutti kivan kolon lavan iskeytyessä siihen kovaa vauhtia. Taitaa mennä lavat vaihtoon nyt -- tuo heikentänee kestävyyttä ja nuo ovat kärsineet muutenkin sieltä täältä vähäsen. Kulutustavaraa...
"Flybar rod" eli tasapainotuskeppi eli tuo ohut tanko, jossa mustat pienet lavat ovat kiinni vääntyi myös vaihtokuntoon. Tasapainotuslavat ovat kunnossa ja keppi on vääntynyt "väärään suuntaan" eli sinne päin mihin se pyörii (myötäpäivään), joten päätelläänpä että kun ropeli pysähtyi erityisen äkkiä lapojen iskeytyessä maahan, sai tasapainotuslapojen vieressä olevilla metallimönteillä (tuovat massaa tasapainotushässäkkään mikä taas tasapainottaa entisestään erityisesti harjoittelua varten) oleva pyörimisenergia ohuen tangon vääntymään mukanaan vielä jonkin matkaa. Kaikella liikkuvalla on luonnollinen taipumus jatkaa matkaansa -- Newtonin eka laki.
Sellaista tällä kertaa. Varaosia odotellessa... Onneksi niitä saa kiinasta puoli-ilmaiseksi. Muuten tuskin olisin tähän harrastukseen ryhtynytkään. Videota nurmikentällä lentelystä tulee kun saan videot kaverilta joka kuvasi.
Lopuksi vielä vanhemmilla kylässä ollessa löytynyt kuva ukista (rakenteli aikoinaan ihan alusta lähtien useita koptereita):
2 kommenttia
- J 06.02.2012 21:37JEE TUNNEN YHEN JALMARIN !
- ? 06.02.2012 21:39voiko noilla lentää esim. viroon?? haluaisin tietää ku ois paljo halvempaa matkustaa tommsel
Oma kommenttisi
Mielipide tämän sivun asiasta? Kirjoita toki. Älä raapusta kuitenkaan ihan asiattomia juttuja.
Jos on yksityisempää asiaa, tarkkaa kysyttävää tai aihetta pidemmälle keskustelulle, käytä yhteydenottolomaketta kommentoinnin sijaan.
Hölmöt kommentit saatetaan moderoida pois jälkikäteen.